سیم بکسل آسانسور

انواع سیم بکسلهای موجود در ایران :

سیم بکسل گستاولف آلمان

سیم بکسل گستاولف چین

سیم بکسل کره

http://aasansor.ir/images/product/3_type_of_parts/6_simboxel/index.jpg

http://aasansor.ir/images/product/3_type_of_parts/6_simboxel/index.jpg http://aasansor.ir/images/product/3_type_of_parts/6_simboxel/index.jpg

 

سیم بکسل 8X19S+IWRC (8*19S+IWRC wire rope)          http://aasansor.ir/images/product/3_type_of_parts/6_simboxel/0e73e-819s-iwrc.gif

سیم بکسل 8X19S+IWRC logo سیم بکسل 8X19S+IWRC که در دسته سیم بکسل های آسانسوری قرار می گیرد دارای 8 استرند فولادی می باشد که 19 مفتول با دو قطر ریز و درشت با ساختار SEALE أر آن به هم بافته شده اند. مغزی این سیم بکسل فولادی و با ساختار 7X7 می باشد. این سیم بکسل آسانسوری اغلب بصورت گالوانیزه سرد و در سایز های بالاتر از 8 میلیمتر مورد استفاده قرار می گیرد. کاربری این ساختار سیم بکسل کمتر از ساختار آسانسوری مشابه 8X19S با مغزی کنفی می باشد چرا که انعطاف آن پایین تر بوده و سایش بین لایه ای در آن بالاتر است. از نظر مقاومت کششی سیم بکسل 8X19S+IWRC با مغزی فولادی بسیار مستحکم تر از سیم بکسل 8X19S+FC می باشد.



سیم بکسل  8X19S+FC (8*19S+FC wire rope)      http://aasansor.ir/images/product/3_type_of_parts/6_simboxel/59074-819s-fc.gif

سیم بکسل 8X19S+FC logoسیم بکسل 8X19S+FC محبوب ترین بافت سیم بکسل در صنایع آسانسوری می باشد. این ساختار از سیم بکسل به سبب استفاده ار بافت سیل که ترکیبی از مفتول های نازک و قطور است دارای مقاومت کششی مناسبی می باشد. همچنین به سبب استفاده از مغزی کنفی در این سیم بکسل آسانسوری انعطاف آن برای قرار گرفتن بر روی درام و غلطک ها مناسب می باشد. سیم بکسل 8X19S+FC دارای بافت از نوع SEALE بوده و از 8 استرند 19 مفتولی تشکیل میشود. سیم بکسل 8X19S+FC در سایز های مختلف بالاخص در سایز 10 میلیمتر بیشترین فروش را دارد. یکی از بزرگترین تولید کنندگان این ساختار سیم بکسل در دنیا شرکت گوستاولف آلمان می باشد.



سیم بکسل 6X37 (6*37 wire rope)    http://aasansor.ir/images/product/3_type_of_parts/6_simboxel/f0669-637.gif

سیم بکسل 6X37 logoسیم بکسل 6X37 یکی از سخت ترین بافت های سیم بکسل فولادی محسوب میشود که دارای بافت از نوع استاندارد است. بدین معنا که قطر مفتول های سیم بکسل 6X37 در تمام طول بافت یکسان بوده و در هر یک از 6 استرند 37 مفتول فولادی قرار دارد. سیم بکسل 6X37 در بازار به سیم بکسل فولاد نیز شهرت دارد که به سبب بافت تمام فولادی و مقاومت بسیار بالای کششی آن می باشد. سیم بکسل 6X37 دارای انعطاف پایینی به سبب استفاده از مفتول های ضخیم نسبت به بافت SEALE و همچنین استفاده از مغزی فولادی می باشد. میزان سایش لایه های میانی در این ساختار سیم بکسل نیز نسبت به سیم بکسل های مغز کنفی بیشتر می باشد.



سیم بکسل 6X12+FC (6*12+FC wire rope)        http://aasansor.ir/images/product/3_type_of_parts/6_simboxel/17184-612fc.gif

سیم بکسل 6X12+FC logoسیم بکسل 6X12+FC جزو دسته سیم بکسل هایی است که از آن به هیچ وجه برای لیفتینگ استفاده نمیشود چرا که بخش عمده ای از ساختار آن را کنف تشکیل داده و مقاومت کششی آن بسیار پایین تر از ساختار های دیگر سیم بکسل می باشد. از نظر انعطاف سیم بکسل 6X12+FC که تحت نام هفت لا کنف نیز خوانده میشود در رده بسیار بالایی می باشد و بافت کنفی این سیم بکسل سبب بالا بودن انعطاف آن می شود. از سیم بکسل 6X12+FC در گاورنر آسانسورها استفاده بسیاری میشود. سیم بکسل 6X12+FC در سایز های مختلفی تولید و عرضه میشود اما بطور معمول در سایز های 10 و بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد. مفتول های بکار رفته در ساختار سیم بکسل هفت لا کنف که در واقع به تعداد 12 عدد در هر استرند هستند که به دور مغزی کنفی بافته شده اند معمولا دارای روکش زینگ از نوع آبکاری گالوانیزه سرد هستند.


 تاریخچه سیم بکسل :

استفاده از طناب برای کارها و فعالیت روزمره انسان از دیرین و قرن های پیشین، قدمت دارد، که احتمالا به دوران ماقبل تاریخ برمی گردد، زمانی که انسانهای اولیه برای بستن ، اتصال، کشیدن و حمل کردن و بالابردن اجسام (مانند بالابر های امروزی) از چیزی مانند طناب استفاده می کردند.

شاید این احتمال وجود داشته باشد که استفاده انسانهای اولیه از چیزی مثل “طناب” به صورت طبیعی و ساخته شده از گیاهان مانند درخت انگور، الیافی از درخت خرما و مانند این ها بوده، پس از بررسی کارشناسان بر روی یک فسیل که از قرون پیشین پیدا شده نشان داد که:
“قدمت وجود طناب حدود ۱۵٫۰۰۰ سال قبل از میلاد بوده است”

http://aasansor.ir/images/product/3_type_of_parts/6_simboxel/gostav/historie_gruendung_1887-300x210.jpghttp://aasansor.ir/images/product/3_type_of_parts/6_simboxel/gostav/historie_verladung-300x179.jpg
مصریان باستان احتمالا از اولین و متمدن ترین انسانهایی بودند که با روشهای گوناگون موفق به ساختن طناب از پاپیروس، پوسته های درخت خرما، کتان، نی، چرم و پوست و موی حیوانات شدند، در این صورت تولید طناب به حدود ۳٫۵۰۰ الی ۴٫۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد. در اواسط   (بین قرن ۱۳ تا ۱۸) از طناب یا اصطلاحا” “Ropewalks” به غیراز کارهای روزمره، در معادن و دریانوردی و ساختمان سازی (مانند بالابر) استفاده می شد.
لئوناردو داوینچی طراح و معمار نامدار ایتالیایی طرح اولیه دستگاه بافت طناب را تهیه کرد که همانند بسیاری از طرحها و اختراعات او هرگز ساخته نشد.
چه زمانی طناب های نخی و کنفی تبدیل به سیم بکسل شدند؟
اولین سیم بکسل تابیده شده توسط “ویلهلم آگوست ژولیوس آلبرت” “Wihelm August Julius Albert” آلمانی اختراع شد. “آلبرت مخترع سیم بکسل می باشد.”

با توجه به اینکه در گذشته در معادن از زنجیر نقاله و طنابهای الیاف گیاهی با قرقره و بالابر استفاده می کردند، رطوبت معدن و اصطکاک طناب با دیوارهای سنگی و کشش آنها به دلیل از هم گسیختگی آنها باعث شده بود عمر بسیار کوتاهی داشته باشند، آلبرت در این فکر بود که برای این مشکل چاره ای پیدا کند، و لذا در سالهای ۱۸۳۲ الی ۱۸۳۳ با استفاده از تکنیک کهن ریسندگی، به صورت دستی رشته های مفتول فلزی را به صورت سه تایی به هم تابید تا مانند یک رشته شود، سپس سه و یا چهار عدد از این رشته ها را با استفاده از یک رشته سیم به صورت یک هسته در مرکز به دور آن تابید

نخستین بار سیم بکسل دست ساز ویلهلم آگوست ژولیوس آلبرت( برای بالابر) به طول ۳۸۴ متر در جولای سال ۱۸۳۴ برای استفاده در معدن نقره کارولین (Clausthal Caroline) واقع در کوههای (Harz) استفاده شد.

سیم بکسل بالابری که از آن استفاده می شد، دارای قطری به ضخامت حدود ۱۷ میلیمتر بود که از سه رشته سیم فولادی به یکدیگر بافته شده که دارای قطری حدود ۳٫۵ میلیمتر بود و این سه رشته با تابیدن بر دور هسته مرکزی سیم بکسل اصلی را تشکیل داده بود. در همان سالها سیم بکسلی که آلبرت مخترع آن بود بقدری مشهور شد که تا چند مدت بعد از اختراع آن، به آن “سیم بکسل آلبرت” “Albert Ropes” می گفتند.


رابرت استرلینگ نووال مخترع دستگاه سیم بکسل تاب
در همان سالها یک آلمانی دیگر به نام “آندرو اسمیت” “Andrew Smith” با استفاده با اعمال روش های گوناگون بر روی سیم بکسل “آلبرت” و با تکنیک Ropewalk سعی کرد ناهنجار بودن(سفت و صیقل نداده شده) و سفتی آنرا تا حدودی کاهش داده و شرایط استفاده از آنرا مناسبتر کنند.

آندرو با الگوبرداری از شیوه سیم پیچی “آلبرت” در ساخت سیم بکسل، سعی کرد با استفاده از یک سری قرقره و چرخ دنده که به صورت انبوه در هم مخلوط شده بود و با چرخاندن کلی آنها رشته سیم ها از قرقره ها باز و در نقطه کانونی با برخورد به هم ترکیب شده و  چرخیدن مداوم در هم بافته شده و به نقطه مقابل رسیده و در آنجا بوسیله سیستمی کوچکتر رشته سیم ها یکدست شده از دستگاه خارج می شدند. نهایتا”در سال ۱۸۴۰ با تکمیل و طراحی “دستگاه تولید سیم بکسل”، موفق شد بافتن سیم بکسل را به صورت خودکار انجام دهد.
انواع بافت سیم بکسل
سیم بکسل به طور معمول  دارای ۴ نوع بافت می باشد، که انواع بافت ها به شرح زیر است:
بافت سیل (Seale): در این نوع بافت، در هر رشته سیم  تعداد مفتولهای هر رج که دور مفتول هسته  قرار می‌گیرد برابر هم می باشند. ضخامت مفتولهای رج خارجی بیش از ضخامت مفتولهای رج داخلی است ولی در هر ردیف ضخامت کلیه مفتولها برابر می باشند. به دلیل ضخامت مفتولهای خارجی، این نوع سیم بکسلها ها دارای مقاومت سایشی بالایی می باشند.

بافت وارینگتون (Warrington): در بافت وارینگتون هر تار سیم یا طناب در رج خارجی دارای مفتولهای ضخیم و نازک بصورت یکی در میان است. به دلیل ترکیب مفتولهای ضخیم و نازک در رج بیرونی، سیم بکسل های با بافت  وارینگتون دارای انعطاف بیشتری نسبت به ریسمانهای سیل هستند.

بافت فیلر (Filler): در بافت فیلر ضخامت مفتولها در تمامی رج ها مساوی می باشد. در فضای خالی بین مفتولها رج بیرونی و رج درونی مفتولهای نازکی قرار می‌گیرند که فیلر نامیده می‌شوند. سیم بکسل های با بافت  فیلر دارای سطح فلزی بیشتری بوده و از قابلیت انعطاف و مقاومت سایشی بالاتری برخوردار می‌باشند.

بافت استاندارد (Standard): در این نوع بافت، ضخامت کلیه مفتولهای تشکیل دهنده هر رشته سیم یکسان می باشد. سیم بکسل های با بافت استاندارد به دلیل داشتن قابلیت انعطاف بالا دارای کاربردهای بسیار متنوعی در رشته‌های گوناگون صنعتی می باشند.


طریقه بافتن سیم بکسل
سیم بکسل‌ها در کارخانه های سیم بکسل بافی با طول‌های مختلف طبق سفارش کارخانه ی  مصرف کننده بریده شده و نوک آنها را بصورت مشبک از هم باز نموده و سپس دم گیره بسته می‌شود. سرهای مشبک شده پس از اینکه بصورت حلقه ای در آمدند، سر سیم تار به تار، توسط سمبه و چکش و گازانبر در سیم اصلی می‌بافند. هر تار از سیم بکسل باید حتماً سه مرتبه بافته شود. طول بافت سیم بکسل باربلند کن نباید از ۲۵-۲۰ برابر قطر سیم بکسل کمتر باشد. طول بافت سیم بکسل با قطر ۱۵ ملیلمتر باید ۳۷۵-۳۰۰ میلیمتر باشد و هر ۵ میلیمتر اضافه بافت لازم است از ۲۸ به بالا ۵ مرتبه هر رشته باید بافته شود. سیم بکسل از نقطه گلوی حلقه آن تا آخرین نقطه بافت کمتر از ۵۰ سانتیمتر نباید باشد. از ضخامت یا قطر ۲۷ میلیمتر به بالا ۷۵ سانتیمتر طول بافت لازم می باشد.
سیم بکسل از نظر بافت

سیم بکسل‌ها از نظر بافت بر اساس جهت بافت کلاف‌های آن نام گذاری می‌شوند. اگر جهت کلاف‌ها از چپ به راست تابیده شده باشد، با علامت z روی سیم بکسل علامت گذاری شده است و آنرا راست بافت می گویند. اگر جهت کلاف‌ها از راست به چپ تابیده شده باشد، با علامت s روی سیم بکسل نشان داده می‌شود و آنرا چپ بافت می گویند.

برای تهیه سیم بکسل بالابرنده یا بلند کننده بار از سیم بکسل صلیبی راست بافت و چپ بافت استفاده می‌شود. سیم بکسل‌های صلیبی یا دو طرفه نیروی کششی را بهتر تحمل می‌کنند، در صورتی که سیم بکسل‌های یکطرفه میل به بازشدن و شل گردیدن بافت‌ها و رشته‌ها دارند و قابلیت انعطاف و مقاومت پوششی بیشتری را دارا می باشند، اما کمتر در جرثقیل ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.باید توجه داشت که از سیم بکسل‌های یکطرفه جهت بلند کردن بار نباید استفاده کرد.

نکاتی در مورد روغنکاری سیم بکسل ها:

  به منظور حفاظت از سیم بکسل در برابر خوردگی ناشی از اصطحکاک و زنگ زدگی و کاهش نیروی اصطحکاک بین مفتول ها و رشته ها در حین پروسه تولید ، روغنکاری شده و همچنین مغزی طناب فولادی بعلت اهمیت نقش آن از روغن اشباع می شود .

نوع روغنکاری بنابر جنس مفتول، کاربرد سیم بکسل  و شرایط اقلیمی  محل مورد استفاده سیم بکسل متفاوت خواهد بود و همچنین جهت کارآیی بهتر در مدت طول عمر مفید سیم بکسل نیز، روغنکاری آن باید در فواصل زمانی منظم ادامه یافته تا با جایگزینی روغن از دست داده در اثر استفاده و مرور زمان ، بیشترین حفاظت در برابر زنگ زدگی و سایش و خوردگی درونی بعمل آید.

روغنکاری سیم بکسل فولادی بهتر است در محلی صورت گیرد که رشته ها کمی از هم باز می شوند مثل هنگامی که سیم از روی قرقره عبور می کند یا روی قرقره پیچیده می شود.در این صورت روغن بهتر جذب سیم می شود.روغنی که برای روغنکاری سیم بکسل فولادی مورد استفاده قرار می گیرد باید براحتی در طناب نفوذ کند،قسمتهای داخلی و سطح خارجی آن را بپوشاند، با آب شسته نشود و در برابر زنگ زدگی از طناب محافظت نماید.

برای روغن کاری سیم بکسل بهتر است از روغن صنعتی اس .آ .ای.   ۱۰ تا ۴۰ استفاده شود تا به راحتی به لایه های سیم بکسل نفوذ کند.

برای این کار بهتر است یک پارچه را کمی به روغن مذکور آغشته کرده و بر روی سیم بکسل بکشید .

ولی باید توجه داشت که سیم بکسل نباید بیش از حد چرب شود زیرا که باعث لیزی و سر خوردگی شده و همچنین چربی بیش از حد موجب جذب گرد و غبار بروی سیم و بالارفتن اصطکاک و سایش و خوردگی میشود.

توصیه میشود این امر توسط شرکتهای تعمیر کار و نگهدارنده آسانسور در طی بهره برداری انجام شود.

ابتدا باید به نکته مهمی را یادآوری کرد، اگر تزریق روغن سیم بکسل به طریق صحیح و اصولی و با مواد مناسب انجام نشود، ضررش بیشتر از انجام ندادن این کار است.

در صورتیکه باید روانکاری متناسب با نوع سیم بکسل و به میزان لازم (نه کم و نه زیاد) و بر اساس توصیه های شرکت سازنده و با در نظر گرفتن "گرانروی روغن" نسبت به وضعیت دما (فصل سرما یا گرما و..) و شرایط اقلیمی محیط ، توسط ابزار مخصوص اینکار انجام گیرد.

(نوع روغن برای روغنکاری سیم بکسلها با ویسکوزینه 34 تا 38 SSU در دمای 210 درجه فارنهایت پیشنهاد می شود و روغن آن باید به حدی باشد که روی سطح شیار فلکه کششی یک لایه نازک روغن وجود داشته باشد و در تمیزکاری روغن مجاز به استفاده از مواد شوینده حلال روغن نبوده و برای تمیزکاری باید از قلم مویی که به روغن آغشته است استفاده شود)

روانکاری سیم بکسل بیشتر برای نرمی، کاهش سایش، جلوگیری از زنگ زدگی، استهلاک و افزایش طول عمر و از روغن های معدنی استفاده می شود، و معمول ترین روغن برای اینکار "روغن سیلسکونی"می باشد.

در صنعت آسانسور نیز این نوع روغن "روغن سیلیکونی" کاربرد بیشتری دارد.البته به این نوع روغن ها معمولا" برای بالابردن کیفیت، و خاصیت کاهندگی درجه اصطکاک، افزودنی های گوناگونی اضافه می کنند.

و نکته آخر اینکه بهترین روغن آن است که از تولید کننده معتبر و مطمئن تهیه گردد.

سیم بکسل آسانسوری :

سیم بکسل آسانسوریسیم بکسل آسانسوری یکی از پر کاربردترین انواع سیم بکسل ها بوده که در صنعت ساختمان و در اتصالات کابین آسانسور و گاورنر بکار میرود. سیم بکسل آسانسوری دارای ساختاری از مفتول های فولادی می باشد که با ساختار سیل SEALE بافته شده اند. مغزی سیم بکسل آسانسوری معمولا از جنس الیاف کنف و گاهی پلی پروپیلن می باشد. بسته به نوع کاربری و میزان بار وارد بر سیم بکسل آسانسوری گاهی نیز با مغزی فولادی مورد استفاده قرار میگیرند. سایز های مختلفی از این ساختار سیم بکسل تولید میشوند که پر مصرف ترین آنها سایز های 8 میلیمتر، 10 و 11 میلیمتر می باشد. سیم بکسل آسانسوری در نام انگلیسی ELEVATOR ROPE با ساختار 8X19 تولید میشود که از بافت 8 استرند که در ساختار هر استرند 19 مفتول با دو قطر مختلف بکار گرفته شده است. جنرال بکسل وارد کننده سیم بکسل آسانسوری در سایز های مختلف می باشد.

http://aasansor.ir/images/product/3_type_of_parts/6_simboxel/boksel.JPGhttp://aasansor.ir/images/product/3_type_of_parts/6_simboxel/seem.JPG


مشخصات فنی سیم بکسل آسانسوری :

سیم بکسل آسانسوری بطور کلی با دو ساختار 8X19 , 6X12 تولید میشود. ساختار 8X19 با بافت استرندی از نوع سیل می باشد که هم بصورت مغز الیافی و هم بصورت مغز سیم بکسلی عرضه میشود. ساختار سیل این سیم بکسل که در اثر بافت مفتولهایی با قطر ریز تر مابین مفتولهایی با قطر بالاتر در هر استرند حاصل میشود میزان اصطکاک بین لایه ای را کاهش داده و از طرف دیگر انعطاف سیم بکسل آسانسوری را که یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای این کاربری است افزایش می دهد. مغزی الیافی سیم بکسل آسانسوری اغلب از الیاف کنف و به ندرت از الیاف پلی پروپیلن سبک به رنگ سفید رنگ استفاده شده است. پسوند FC بکار رفته در انتهای کد سیم بکسل های آسانسوری مغز کنفی مخفف Fiber Core و کد IWRC مخفف Wire Rope Core یا مغزث فولادی می باشد. سیم بکسل آسانسوری معمولا با تنسایل 1770 مگاپاسکال تولید میشود که در مقایسه با دیگر تنسایل ها حد متوسط و بالاتر از متوسط می باشد. جنرال بکسل مشاوره خرید سیم بکسل آسانسوری در ایران.

قیمت سیم بکسل آسانسوری :

قیمت سیم بکسل آسانسوری تابع فاکتور های متفاوتی است چرا که این محصول با برند های مختلف، کیفیت و تنسایل مختلف و در سایز های مختلف تولید میشود. طبیعتا با بالا رفتن سایز از 8 الی 12 میلیمتر وزن و متریال بکار رفته در تولید سیم بکسل آسانسوری نیز در واحد متر بالاتر می رود و متناسب با آن فیمت نیز افزایش پیدا می کند. در سایز برابر و با بافت و برند برابر سیم بکسل آسانسوری با مغزی فولاد دارای قیمت بالاتری نسبت به مورد مشابه با مغزی کنفی می باشد. اما شاید تاثیر هیچ یک از این موارد بر قیمت سیم بکسل آسانسوری به اندازه برند تولید کننده نباشد چرا که در برخی موارد قیمت هر متر از سیم بکسل آسانسوری با برند های برتر تولید کننده این محصول مانند گوستاولف آلمان چند برابر قیمت همین محصول و تولید کشور چین می باشد. شایان ذکر است قیمت سیم بکسل آسانسوری بر حسب میزان وفور آن در بازار نیز تغییر می کند و با توجه به اینکه بیشترین مصرف آسانسور سایز 10 می باشد و وفور آن در بازار بسیار زیاد است قیمت سیم بکسل آسانسوری سایز 11 میلیمتر می تواند تفاوت زیادی با سایز 10 آن داشته باشد. جنرال بکسل تضمین دهنده مناسب ترین قیمت سیم بکسل آسانسوری در ایران می باشد.


کیفیت سیم بکسل آسانسوری چگونه تعیین میشود

سیم بکسل آسانسوری ساختاری از جنس فولاد دارد که کیفیت آن تا اندازه ای ظاهری و تا اندازه ای نیز با آزمایش مشخص میشود. منظور از آزمایش آزمایش تنسایل سیم بکسل می باشد چرا که مقاومت کششی سیم بکسل آسانسوری تا اندازه زیادی تابع تنسایل آن می باشد و ناشی از کیفیت مواد اولیه بکار رفته در آن. با بجز آنالیز متریال فاکتورهای تعیین کننده دیگری نیز در بررسی کیفیت سیم بکسل آسانسوری موثر هستند که برخی از آنها با بازرسی ظاهری مشخص میشوند. یکی از فاکتور ها کیفیت مفتول های استرند است که می بایست بدون ترک و با لمس آن توسط دست صاف و یکنواخت بدون پلیسه باشد. در مورد سیم بکسل آسانسوری با مغزی کنفی تولید سیم باید بگونه ای انجام شده باشد که لایه های کنفی به خوبی در داخل و مغزی سیم بکسل آسانسوری قرار گرفته و از بیرون قابل رویت نباشند. از نظر انعطاف تولید سیم بکسل آسانسوری باید بگونه ای انجام شده باشد که با خم کردن و رها کردن سیم به صورت خود بخودی به حالت اول بازگشته و انعطاف بالایی داشته باشد. از دیگر موارد نشان دهنده کیفیت سیم بکسل آسانسوری نوع آبکاری در صورت گالوانیزه بودن و یا روغن کاری در صورت روغن اندود بودن آن است.


مقاومت در برابر خوردگی سیم بکسل آسانسوری

سیم بکسل های آسانسوری فولادی هستند. بدین معنا که با وجود دارا بودن مقاومت کششی بالا مقاومت خوردگی پایینی دارند و بدون پوشش سطحی در برابر آب، رطوبت و گازهای خورنده به سرعت زنگ می زنند. از این رو اغلب سیم بکسل های آسانسوری را به نحوی قبل از استفاده با یک پوشش سطحی در برابر زنگ زدگی حاصل از تماس با رطوبت و گرما عایق می کنند. معمول ترین نوع عایق برای سیم بکسل آسانسوری آبکاری گالوانیزه سرد می باشد که با بکار گیری روکش فلز زنک در حمام های ویژه صورت می پذیرد. یکی از دیگر راه های عایق بندی سیم بکسل آسانسوری استفاده از پوشش روغن بر روی سطح سیم می باشد.

 برند های معتبر تولید کننده سیم بکسل در جهان

برند های معتبر متعددی در دنیا به تولید سیم بکسل می پردازند. برخی از این برند ها به تولید سیم بکسل خاصی متناسب با صنعتی خاص می پردازند و برخی دیگر تولیدات گسترده تری دارند. یکی از قدیمی ترین و معتبر ترین تولید کنندگان سیم بکسل در دنیا شرکت کاسار آمریکا می باشد که تولید کننده سیم بکسل هایی با توانایی بارگیری و طول عمر بسیار زیاد میباشد. علاوه بر قابلیت های بالای سیم بکسل تولیدی توسط شرکت کاسار این شرکت دارای تولیدات منحصر به فردی نیز می باشد که دارای ساختار منحصر به فرد و لایه های پلاستیکی مقاوم در بین لایه های درونی و استرند های سیم بکسل می باشد. سیم بکسل هایی با ساختار استراتو پلاست، توربوپلاست، سوپر پلاست و پارا پلاست تولیدات منحصر به فرد شرکت کاسار هستند که برای صنایعی خاص مورد استفاده قرار میگیرند. قیمت سیم بکسل تولید شرکت کاسار بسیار بالا می باشد که با توجه به تکنولوژی منحصر به فرد تولید این شرکت توجیه پذیر است. از تولید کنندگان برتر دیگر سیم بکسل در دنیا که بیشتر به تولید سیم بکسل های آسانسور می پردازد شرکت گوستاولف آلمان می باشد. سیم بکسل گوستاولف با یک نوار سبز رنگ بر روی استرند خود شناخته میشود و همراه با سرتیفیکت خریداری و تولید میشود. از برند های معتبر اروپایی دیگر تولید کننده سیم بکسل می توان به شرکت برایدون انگلستان، فون باومن آلمان و الویرا پرتقال اشاره نمود.

تولید کنندگان معتبری از کشور آسیا نیز وجود دارند که سیم بکسل با ساختار مختلف و با کیفیت بسیار مناسب تولید می کنند. در بین برند های معتبر آسیایی شرکت کیسوایر کره که تولیداتی بسیار انبوه با کیفیت بسیار مناسب دارد . یوشا-مارتین هند نیز در دسته تولید کنندگان برتر سیم بکسل در دنیا دسته بندی میشود. در کشور ایران نیز شرکت تولیدی صنعتی ملایر یکی از تولید کنندگان بنام سیم بکسل می باشد که محصولات چپگرد آن از کیفیتی در سطح محصولات اروپایی برخوردار است

 سیم بکسل گالوانیزه سرد و گرم

سیم بکسل ها در محیط های مختلفی از گرم و سرد خشک و مرطوب مورد استفاده قرار میگیرند. به جز سیم بکسل های استنلس استیل که در برابر رطوبت و زنگ زدگی ناشی از آن مقاومت بسیاری دارند سیم بکسل های فولادی که البته سختی و مقاومت کششی بالاتری نیز نسبت به موارد استیل دارند در مقابل زنگ زدن مقاومت چندانی بالاخص در محیط های ساحلی و تماس با آب دریا که مملو از املاح و نمک های دریایی می باشد ندارند. برای ایجاد مقاومت سطحی مفاولهای بکار رفته در استرند سیم بکسل را مانند پیچ و مهره ها آبکاری گالوانیزه (زینک پلیت) می کنند. آبکاری گالوانیزه در واقع یک لایه از فلز روی (زینک) را بر روی مفتول سیم بکسل قرار می دهد که به سبب قابلیت الکترون دهی بالاتر فلز روی در تماس با رطوبت این روی است که الکترون از دست داده و از اکسید شدن فولاد جلوگیری می کند. آبکاری های سیم بکسل به دو روش گالوانیزه سرد و گرم صورت می پذیرد اما بطور کلی زمانی که از سیم بکسل گالوانیزه یاد میشود منظور سیم بکسل گالوانیزه سرد است. قیمت سیم بکسل گالوانیزه سرد بسیار از سیم بکسل گالوانیزه گرم پایینتر می باشد چرا که فرایند آبکاری گالوانیزه گرم فرایندی زمان بر تر پیچیده تر و با مصرف میزان بیشتری از فلز روی صورت می پذیرد. سیم بکسل های گالوانیزه گرم در صورت ایجاد خراش سطحی بر روی لایه های بیرونی نیز در مقابل زنگ زدگی و اکسید شدن مقاومت می کنند چرا که طی فرایند آبکاری گالوانیزه گرم روی در بین لایه های بیرونی فولاد نفوذ می کند و مقامت بسیار بالاتری از آبکاری گالوانیزه سرد را بوجود می آورد.

 

  • معرفی

  • گواهی استاندارد

  • مشخصات فنی

  • درباره