ا

جک مستقیم زیر کابین

جک مستقیم ( کنار کابین )

جک غیر مستقیم ( یک به دو )

 

سیستم بالابر

سیستم ویلچربر

 

 

آسانسور هيدروليک

کارفرمايان در پروژه هاي ساختماني و به طور کلي اهالي صنعت ساختمان بر اين باورند که آسانسورهاي هيدروليک با ورود به عرصه صنعت آسانسور و پله برقي در رقابتها با ساير نسلها و تکنولوژيها هميشه موفق بوده اند و هنوز هم رقيب جدي در اين گستره ندارند.

در اروپا بيش از 70 درصد از آسانسورهاي زير 5 طبقه هيدروليک استفاده مي شوند که از محاسن اين نوع آسانسورها مي‌توان به نرمي حرکت در استارت اوليه ؛ خرابي و استهلاک بسيار کم ؛ سهولت در عيب يابي و تعمير ؛ ايجاد آسانسورهاي زيبا و شيشه اي به دليل حذف کادر وزنه و سيم بکسل ؛ احتياج به سازه سبک ؛ عدم نياز به موتورخانه در پشت بام ؛ ايجاد آسانسورهاي باربر و سنگين با تناژ بالا و زيبايي بام خانه و همچنين تراز شدن دقيق آن در طبقات اشاره نمود اما از محدوديتهاي استفاده از اين نوع آسانسورها مي‌توان به محدوديت در ارتفاع و کندي نسبي سرعت آنها و تنها قرارگيري در چاهک را اشاره کرد.

در آسانسورهاي هيدروليک به خاطر اينکه کادر وزنه وجود ندارد و سيستم جک هيدروليکي بايد تمامي کابين و مسافران را جا به جا کند نياز به موتورهاي قوي تري هست. در اين آسانسورها يک موتور سه فاز غوطه ور در روغن به همراه يک شيرالکتريکي مخصوص که اصطلاحا پاور يونيت ناميده مي شوند وظيفه تامين فشار روغن براي جک هيدروليک را داراست. براي راه اندازي موتور به خاطر وجود موتورهاي قوي تر در صورت استفاده از درايو يا سافت استارتر نياز به هزينه بسيار بالاتري است پس معمولا براي شروع به کار موتور پمپ هيدروليک از سيستم رايج ستاره - مثلث استفاده مي شود. اما اين موتور و فشار تنها در حرکت به سمت بالا مورد نياز است و براي حرکت کابين به سمت پايين نيازي به روشن کردن موتور و مصرف توان نيست و تنها با بازکردن يک شير و خالي کردن روغن جک کابين به آرامي به سمت پايين حرکت مي کند. به عبارت ديگر يک سيستم هيدروليک تنها در نيمي از مسافت حرکتي خود (تنها به سمت بالا) خود توان قابل ملاحظه اي مصرف مي کند و در نيمه ديگر (تنها به سمت پايين) از نيروي گرانش استفاده مي کند و اين موضوع مصرف برق بالاتر آن نسبت به آسانسورهاي دوسرعته را منتفي مي کند.

     محاسن آسانسورهاي هيدروليک:

جود موتورخانه در پائين

توانايي بالا بردن بارهاي سنگين

عدم نياز به سقف چاه

ايمني در حرکت

نرم بودن حرکت

دقت در توقف همسطح طبقات